Když někdo píše o tom, co ho baví, tak sesmolí text a doplní ho fotkama. Čtenář si pak lépe představí děj.
Já udělám opak a fotky doplním textem. Teda se o to aspoň pokusím. U fotek se budu snažit dopsat kdy, kde, proc a jak jsem fotku vyfotil a někdy přidám i exif (informace o čase závěrky, cloně a iso)

Vyjíždíme v neděli asi v 15:30, když mě kolega nabírá doma. Velká taška, malý kufr a velký fotobatoh. Z velké části narváno technikou a vycpané tričkama 🙂 Vezu s sebou věci jak na video, tak na focení a technika dostává přednost před oblečením. Budu si muset prát na místě.

Na poslední chvíli kupuju FORBES, ve kterém mám tento měsíc fotku Kazmy ze Stream.CZ a nechybí ani časopis Foto Video.

První fotka je cvak z balení. Nic extra, jen protažený VSCO aplikací v telefonu. Druhá fotka je z minulého měsíce a foceni pro Forbes. Tu jsem fotil zrcadlovkou a pomocí dvou externích systémových záblesků. (Exif: f4,5 1/80s 125iso) a teď zpět ⏪..

Cesta je v pohodě, klega řídí a nevadí mu větší dálky. V německu jsme projeli několik bouřek a vystřídalo se nám zajímavý počasí. Na fotku blesku ale nebyl čas, a tak si tutorial “jak fotit blesky” nechám na jindy 🙂

Podařila se mi vyfotit jen jedna z posledních čerpacích stanic v Německu, západ slunce v dešti, tunel, či žlutá pička v zrcátku. No sami usuďte, žádný zázrak. 🙂 Hodnoty nastavené na foťáku ani nestojí za zmínku. Ty si nechám na povedenější záběry.

Na hranici Německa a Francie zalezeme do hotelu Merkur a přespíme, abychom pak mohli posnídat za 14€ na hlavu.

Marně se snažím neco vyfotit cestou autem, tak zajímavější fotky čekejte spíše v dalších článcích.

Přes Francii jedeme decentní, ale zato dlouhotrvající, mlhou. Martin znovu neúnavně řídí a nestojí o vystřídání. Já jsem to opět po 20 minutách zalomil a s otevřenou pusou chrápal do rytmu místního rádia, aby se kolegovi líp řídilo. 💤

image

f/16 1/40s 200iso
Jemné rozmazání protijedoucího kamionu jsem docílil časem závěrky 1/40 vteriny, kdy fotka v horizontu vypadá ostrá, ale po stranách se už delší čas projeví. Světla je dost, tak iso může být nízké. Fuji x70, kterým je to foceno, má 200iso nejnižší. Clonu pak musím vyhnat az na plných f16. O tomto trojúhelníku ⛛ expozičních hodnot brzy napíšu. Je to jednoduché a logické. Každý nadšený fotograf by to měl určitě znát a jen tak dosáhne výsledků, ktere si předem promyslí.

Jak si tak jedeme a projíždíme Paříží, vsude vidím Euro.. plakáty, billboardy… Vyzvedli jsme si na stadionu Park Princů akreditaci a frčíme do Tours na hotel. Na benzínce si kupuju plechovku coly s fotbalistou a nápad na první lekci je tu. Nauč se pracovat s clonou. Je to jeden ze tří parametrů, které musíš ovládat: ,,I kdybych tě o půlnoci vzbudil”. To ríkali naši, když jsem se učil něco do školy a zase mi to nelezlo do hlavy.

Takže: Čím nižší je clona, tím vice světlá bude fotka. To dá rozum. Ale druhý efekt, který clonou způsobíte, je hloubka ostrosti. Lajcky rozmazání za foceným objektem. Jednoduché cvičení které si určitě doma udělej. Sedni si ke stolu, vem si pivko a hraj si s clonou, abys viděl efekt. Čím je clona menší, tim je pozadí vice rozostřené. V manuálním režimu pak musíš expozici (to jak je fotka tmavá, ci světlá) dohnat ostatními čísly. Časem a ISO. Každá z techto hodnot umí přidávat a ubírat světlo a každá z nich má pak i druhý efekt. O tom ale v nějakém dalším příkladu. U většiny pokročilých fotoaparátů si můžete zvolit režim priority clony. Pak si jen vyberete clonu, jakou chcete fotit a foťák za vás zbytek dopočítá. Spoustě z vás je tohle jasný, ale já se snažím přiblížit to lidem, co úplně začínají 🙂

Na první fotografii vidíte plechovku, za kterou je pozadí celkem ostré.. rozhodně více, nez za tou druhou fotkou. A to je efekt clony. U první fotky f16 a u druhé f2,8. 

U předchozí fotografie z dálnice je rozmazaný kamion. Zde byl použit zase vliv času závěrky. Ten byl delší 1/40 vteriny a tím pádem se v době otevření závěrky stihl kamion rozmazat. Neplést si hlavně pojem rozmazaný a rozostřený. Rozmazanou fotku budete mít vlivem delší závěrky viz. kamion na silnici a rozostrenou fotku budete mit, když ji správně nezaostříte, a nebo když bude rozostřené pozadí viz foto s plechovkou.
Kapis to?

Je pondělí 16:30 a jsme tu.. Na hotelu necelých 300km za Paříží v městečku Tours.
Hotel uvnitř vypadá líp, než z venku a já ihned vybaluji a sčítám techniku. Vše na jedno místo a přehledně. Jinak bych se zbláznil z nabíječek a baterek.

Pokud se vám líbí podobný typ příspěvků, tak mi to dejte najevo. Jen tak se dokopu napsat další a další 🙂 zatím mě to baví. Příště do článku vmísím zase nějaký praktický příklad. Věřím, že fotky z jiného prostředí než z auta, se vám budou líbit víc.

 

Koho zajímají expoziční hodnoty CLONA, ČAS a ISO, tak se tady může mrknout na hezkou a přehlednou infografiku. 121221_03_03_expozicni_trojuhelnik_v2

Jednoduše:

  • Čím vyšší clona, tím ostřejší pozadí a méně světla – čím menši clona, tím více rozostřené pozadí a více světla.
  • Čím rychlejší čas závěrky, tím ostřejší a nerozmazaná fotka v pohybu – čím pomalější čas, tím rozmazanější fotka pouze, pokud se předmět hýbe a také více světla.
  • Čím menší ISO, tím kvalitnější fotka a méně světla – čím větší ISO, tím fotka více zrní a více světla.

A vy si musíte vždy vybrat, co je pro vás u dané fotky priorita a jak má vypadat a podle toho šoupat číslama. Opět opakuji, nejlepší je vzít foťák do ruky sednout si a fotit předměty před sebou. Případně kmitat nohama a zkoušet rozmazání ve fotce. Prostě tak, abyste na to trochu přišli sami 🙂

 

komentáře

komentáře